Багато консультантів знаходять це складним, бо важко підібрати фінансовий еквівалент того, що пропонують. Корисно буває зателефонувати колегам, щоб дізнатися, яка середня ціна на послуги терапевта вашого рівня.
Крім того, необхідно пам'ятати, що плата - важлива складова терапевтичного процесу. Саме те, що клієнт оплачує послугу, дає йому право на ваш інтерес, ваші зобов'язання і ваш професіоналізм. Без цього клієнт буде почувати, що повинен пристосовуватися до вас або відгукуватися на ваші потреби, як це зазвичай відбувається в людських відносинах.
Якщо ж ви працюєте в некомерційній організації, і клієнт не оплачує ваші послуги, в розмові з ним важливо підкреслити, що його плата - це його час і його зобов'язання.
У першій розмові назвіть вашу звичайну ціну. Якщо ви хочете бути гнучким або якщо у вас є кілька місць за нижчою ціною, ви можете сказати:
Багатьом консультантам важко піднімати ціну. Ви можете захотіти підняти плату через інфляцію або в зв'язку з підвищенням вашої кваліфікації. Тоді це варто робити щорічно в певний час. Тут важливо зберігати чуйність, але не відчувати незручності. Краще попереджати про це за кілька місяців і бути уважним до реакцій клієнта:
"Перед тим як ми приступимо до сесії, я хочу попередити вас про те, що з 1 січня я піднімаю ціну до такої-то суми. Як вам це?"
Будьте гнучкими по відношенню до постійних клієнтів, які вже налаштовані платити вам обумовлену ціну.
Отримати когнсультцію у психотерапевта.
Якщо можливо, попередьте клієнта про вашу відпустку заздалегідь. У разі договору з невизначим завершенням складно дотримуватися точності в тому, що стосується часу. Попередьте клієнта про можливі перерви і скажіть, що про кожну з них ви повідомите йому додатково за кілька тижнів.
Безпосередньо перед перервою поцікавтеся, чи представляє розставання з вами труднощі для клієнта. Відпустка терапевта може збігтися з важким періодом у клієнта, особливо якщо клієнт відчуває свою вразливість або залежність від терапевта. Навіть якщо клієнт виглядає впевнено, завжди краще намагатися вгадати його можливі реакції. Часто клієнти відчувають себе покинутими і забутими або зляться на те, що ви вважали за краще своє власне життя їх інтересам.