Програма підготовки гештальт-терапевтів

Структура підготовки. Базовий курс.

    Перша ступінь - 1,5 року (180 годин) - «Основи гештальт-терапії» - знайомство з методом, навчання основним поняттям і принципам гештальт-підходу, особистий терапевтичний досвід в групі, робота з індивідуальним терапевтом, участь в інтенсивній в клієнтської позиції.

    Друга ступінь - 2,5 року (420 годин) - «Теорія і практика гештальт-терапії» - професійна підготовка гештальт-терапевтів, яка завершується сертифікацією (див. «Сертифікаційні вимоги»). Включає теоретичну підготовку, особисту терапію, супервизию, роботу в малих групах, участь в інтенсивах (в клієнтській і в терапевтичній позиції), в конференції, вибір і проходження спеціалізації (або відвідування спецкурсу), а також початок власної практики під супервізією. Спеціалізація завершується випускним заходом, який курирує один з провідних тренерів ВТПП ГП. Спеціалізації та спецкурси проводяться паралельно основній базовій програмі, а також можуть бути пройдені після її завершення.

    Теми базового курсу включають 1 і 2 ступені, які визначаються в 4 великих теоретичних блоках:

1) знайомство з теоретичними та філософськими питаннями гештальт-терапії,
2) методологія практики,
3) клінічні та інші приватні питання гештальт-терапії,
4) супервізія; логіка розміщення окремих тем в процесі навчання залежить від керівника програми і динаміки групи ...

    Після завершення 1 ступені видається проміжний сертифікат із зазначенням тем і годин. Ті, хто хоче продовжити навчання на 2 ступені, подає заяву в ВТПП ГП або керівнику програми. Тобто група 2 ступені може з'явитися об'єднанням учасників різних груп 1 ступені, мотивованих на професійну підготовку.

    У разі збігу дат проведення базового курсу і інших заходів учасник може не оплачувати участь в останніх, а керівник заходу повинен забезпечити можливість відпрацювання пропуску учаснику.

    2 ступінь завершується супервізорскою сертифікаційною сесією в групі (внутрішньою сертифікацією) із запрошенням незалежного супервізора - тренера, який має випуски власних програм і (або) терапевта і в присутності керівника (керівників) програми.

    Після виконання сертифікаційних вимог (див. «Сертифікаційні вимоги») учасник програми представляє залікову книжку і всі матеріали (опис випадків з рецензією, підтвердження годин особистої терапії, супервізії, інтенсивів, супроводжувані рекомендацією керівника програми в навчальну частину і записується на відкриту сертифікацію. Відкриту сертифікацію проводить сертифікаційна комісія ВТПП ГП, склад якої формується строком на один рік і затверджується професійною радою ВТПП ГП. Сертифікаційна комісія працює з групою, що складається з учасників різних програм, які підготували матеріали до даного терміну. ​​Дати відкритої сертифікації вказані на сайті ВТПП ГП. Сертифікація може бути повною, умовною (з зазначенням умов, необхідних для успішного завершення), може бути рекомендована перездача, тобто повторна демонстрація роботи в інші терміни. В окремих випадках, зокрема при порушенні етичних норм, може бути відмовлено в повторній сертифікації.

    Після розгляду комісією матеріалів і демонстрації студентом роботи на відкритій сертифікації, визнаної відповідає професійному рівню, йому видається сертифікат ВТПП ГП про успішне завершення програми підготовки в області гештальт-підходу з присвоєнням кваліфікації гештальт-терапевта.

    Для визнання випускника програми терапевтом з боку професійної спільноти необхідна процедура його акредитації на певний термін (3 роки), після закінчення якого знову постає питання про підтвердження статусу терапевта.

Процедура акредитації передбачає:

    1 - наявність сертифіката про закінчення програми,

    2 - рекомендацію керівника програми, супервайзера і двох терапевтів, які бачили роботу і підтверджують професійний рівень,

    3 - опис досвіду власної практики (індивідуальні клієнти, групи, сім'ї, організації), вказівка ​​участі в інтенсивs (в яких, і в якій ролі), в супервізорских і тематичних групах, в конференціях, проведення майстер-класів, виступи, статті і т.д.

    4 - заява в ВТПП ГП для акредитації в професійному співтоваристві як терапевта.

    Третя ступінь - 360 годин - орієнтована на підготовку супервізорів, викладачів гештальт-терапії, а також поглиблене вивчення теорії та методології практики. Програми 3 ступені існують, зараз, в ВТПП ГП в стандартному варіанті. Їх опису буде присвячений окремий випуск бюллютеню. Існують також авторські супервізорскі програми вдосконалення в гештальт-терапії.

Програми підготовки гештальт-терапевтів.

Базовий курс

Навчальні стандарти приведені у відповідність зі стандартами ЕАГТ

Основні теми:

  •   Основи гештальт-терапії. Теоретичне введення, історичні корені, основоположники гештальт-терапії, школи гештальт-терапії, автори, сучасний гештальт-підхід, література. Основні поняття і принципи гештальт-терапії (поле - організм-середовище, феноменологічний підхід в гештальт-терапії, діалог, усвідомленням, фігура і фон, контакт, межа контакту, цикл досвіду, творче пристосування).
  •   Теорія поля в гештальт-терапії. Теорія і функції self. Динаміка self. Опір. Втрата ego-функції, основні типи переривання контакту.
  •   Творчі методи в гештальт-терапії. Робота з внутрішньою феноменологією клієнта. Теорія парадоксальної зміни. Робота з полярностями. Арт-терапія, робота з малюнком, метафорами, сновидіннями. Мови гештальт-терапії. Модальності контакту. Терапевтичні метафори.
  •   Гештальт і тілесно-орієнтований підхід. Відчуження і пробудження тілесності. Динаміка тілесних переживань в особистій історії.
  •   Філософія гештальт-підходу та методологія практики. Психотерапевтичний світогляд і психотерапевтичне мислення. Терапевтична позиція і професійна самосвідомість гештальт-терапевта. Терапевтичні відносини, перенос і контрперенос. Основні стратегії роботи гештальт-терапевта. Робота на кордоні контакту. Процес-аналіз терапевтичної сесії.
  •   Теорії розвитку. Розвиток дитини. Гештальт-терапія з дітьми та батьками. Сімейна гештальт-терапія.
  •   Криза і травма.
  •   Гештальт-терапія в клінічній практиці. Здоров'я і хвороба. Принципи клінічної діагностики в гештальт-терапії. Динамічна концепція особистості в гештальт-терапії. Аналіз ранніх порушень. Стратегії гештальт-терапевта в роботі з ендогенними розладами, пограничними порушеннями, залежностями, неврозами і психосоматичними розладами.
  •   Гештальт-підхід в роботі з групами. Феномени поля в груповій динаміці. Гештальт і системний підхід. Робота з парами, малими системами. Терапевтичне співтовариство. Організаційне гештальт-консультування.
  •   Принципи і програми етики

Перераховані теми відображають зміст навчання і не відповідають переліку тематичних сесій. Логіка і фокус викладу визначається керівником програми і залежить від динаміки і складу конкретної групи

Програма включає 20 сесій: 14 тематичних, 2 терапевтичних та 4 супервізорських.

Сертифікаційні вимоги

  • Теоретична підготовка - 700-810 годин (1 + 2 ступінь), в тому числі:
    - 14 тематичних сесій - 420 годин
    - спеціалізація або спецкурс за вибором - 120-180 годин (при відсутності спеціалізацій в окремих регіонах вони можуть бути замінені авторськими тематичними семінарами)
    - лекційні курси при відсутності їх в базову освіту (психіатрія для психологів та педагогів, теорії особистості і психологічні теорії розвитку для лікарів) - 60 годин
    - теоретична підготовка на інтенсивах (годинни лекцій і занять в навчальних групах за рівнями) -100-150 годин.

  • Особиста терапія - 240 годин, включає:
    - мінімум 60 годин індивідуальної терапії (рекомендовано не менше 50 годин роботи з одним терапевтом, можливо, з двома, але не одночасно, враховуються також годинни терапії на інтенсивах),
    - 60 годин групових терапевтичних сесій, включених в програму,
    - 20 годин в процес-групах на інтенсивах,
    - 100 годин в малих терапевтичних групах паралельно програмі.

  • Супервізія - 150 годин, в тому числі:
    - 120 годин групової супервізії, включені в програму,
    - 30 годин індивідуальної супервізії (супервізія на інтенсивах, регулярна заочна динамічна супервізія роботи з реальними клієнтами при підготовці випадків (екомендується звертатися за супервізією 1 раз в 4-5 зустрічах з клієнтом), індивідуальна очна супервізія в малих групах на 3-4 роках навчання - з запрошеним зовнішнім супервизором).

  • Практикум включає 400 годин, в тому числі:
    - 200 годин роботи в малих групах - «трійках»:
    • 50 годин - практикум на 1-2 році навчання
    • 150 годин під супервізією на 3-4 роках навчання.
        «Трійка» зустрічається кожні 1-2 тижні і запрошує супервізора на кожну п'яту зустріч.
    - 200 годин консультативної та терапевтичної роботи з клієнтами, сім'ями, групами, організаціями, а також використання гештальт-підходу в практиці своєї професійної діяльності протягом навчання на другому ступені, її короткий опис.

  • Написання письмової роботи за клінічним і теоретичнbv застосуванням гештальт-терапії у своїй професійній практиці - опис 3-х випадків тривалої роботи, один з них при регулярній заочній супервізії.

  • Наявність диплома про вищу освіту в галузі психології або суміжних спеціальностей.

  • Участь мінімум в двох інтенсивах (бажано в трьох), в позиції клієнта і в позиції терапевта. Клієнтський інтенсив (один) може бути замінений шатлом. Участь як мінімум в одній, бажано, в двох конференціях в області гештальт-підходу, не менше 50 годин знайомства з теорією і практикою гештальта в рамках лекцій, майстер-класів, участі в круглих столах і т.д.

  • Рекомендація керівника програми

  • Демонстрація роботи на сертифікаційній сесії, що завершує програму в присутності запрошеного незалежного супервізора.

  • У разі не сертифікації учасника програми в його облікову книжку заноситься відповідний запис. Повторна сертифікація можлива через 1 рік.

Критерії оцінки підсумкової сертифікаційної сесії по гештальт-терапії
за програмою ВТПП ГП:

       1. Сертифікація є завершальною частиною оцінки підготовки по гештальт-терапії. Крім цього в підсумкову оцінку входять оцінка керівника програми, оцінка письмових робіт (опис випадків і есе)
       2. Під час сертифікаційної сесії оцінюється:
  • поведінка терапевта під час модельованої сесії, яка може безпосередньо спостерігатися;
  • міркування терапевта під час обговорення після модельованої сесії.
  • Обидві складових мають рівне значення для підсумкової оцінки.
       3. Критерії, за якими сертифікаційна сесія не зараховується, тому що перераховані феномени свідчать про втрати терапевтичної позиції:
  • терапевт ігнорує феноменологію клієнта;
  • терапевт використовує клієнта для розрядки своєї напруги;
  • терапевт не в змозі обговорювати свою роботу.
    4.    Критерії, за якими сесія зараховується як гештальт-сесія, так як ці перераховані феномени свідчать про підтримку усвідомлення і творчого пристосування клієнта:
      - під час роботи терапевт:
    • уважний і чутливий до феноменології клієнта тут і зараз;
    • підтримує цілісність досвіду клієнта, працює з динамікою фігури / фону;
    • підтримує діалогічні відносини з клієнтом;
    • співвідносить свої дії з послідовністю циклу досвіду.
      - під час обговорення терапевт:
    • може використовувати гештальт-теорію для діагностики клієнта;
    • може описати свої вибори і стратегії з позиції гештальт-терапії.
       Підсумки сертифікаційної сесії - сесія зараховується безумовно, умовно і не зараховується.

    Сертификатора можуть обґрунтовувати своє рішення тільки на підставі того, що вони бачили і чули, а не того, що вони припускали могло б бути.